Saltens flora på Internett Tilbake | Logg inn

Informasjon om florakartlegging i Saltdal 20-24. juli 2005

Vi har i skrivende stund 26 påmeldte deltakere til florakartleggingen i Saltdal, se vedlagte liste. I tillegg kommer et par usikre.

Oppmøte og transport
Salten Naturlag har leid Ungdomslaget Heimhugs lokale på Russånes som base under florakartleggingen. Russånes ligger ved den gamle E6 om lag 20 kilometer sør for Rognan.

Vi håper så mange som mulig kan møte opp på Russånes i løpet av ettermiddagen/kvelden onsdag 20. juli. Det vil bli gjennomgang av opplegget for kartleggingsarbeidet kl. 19 denne kvelden. Selve kartleggingsarbeidet starter torsdag formiddag.

Vi regner med at deltakerne tar seg fram til Russånes på egen hånd, enten med buss, egen bil eller i samkjøring med andre. Det går buss flere ganger om dagen fra Bodø/Fauske. Vi er behjelpelig med informasjon om rutetider.

Det vil bli nødvendig å bruke bil for å komme ut til kartleggingsområdene, så vi håper at flere tar med privatbil. Vi har behov for 6-7 biler.

Kost og losji
Ungdomshuset er romslig, med en stor sal, to mindre saler, to kjøkken, to garderober med 8 dusjer i hver, 5 toaletter m.m. Deltakerne må belage seg på å ligge på madrasser på golvet. Vi ordner med madrasser, men de som ønsker å ligge litt mer komfortabelt bør ta med seg campingseng, luftmadrasser el.l. Ta med sovepose og lakentrekk, eventuelt dyne og pute med trekk.

Alternativ overnatting er mulig på Nordnes Camp & Bygdesenter omlag 2 kilometer nord for Russånes. Dette må dekkes av den enkelte deltaker selv. Mer informasjon fås på http://www.nordnescamp.no eller på tlf. 75 69 38 55.

All mat kjøpes inn samlet av Salten Naturlag. Alle måltider tilbereder vi selv på kjøkkenet på ungdomshuset. Kjøkkentjenesten går på rundgang etter oppsatte lister. Dersom noen har spesielle ønsker/vaner i matveien bør de ta med seg det de trenger selv.

Kostnader
Overnatting på ungdomshuset og alle måltider her dekkes av Salten Naturlag. Dette takket være god støtte fra SABIMAs rødlisteprosjekt m.fl. Den enkelte må selv bekoste reise til og fra Russånes, samt eventuelt annen form for overnatting/bespisning.

Kartleggingsarbeidet
Vårt mål med årets florakartlegging er å få registrert plantelivet i flest mulig UTM-ruter på 5 ganger 5 kilometer (5-km-ruter) i et prioritert område i Saltdal kommune. Deltakerne deles opp i grupper på 2-4 personer. Hver gruppe får tildelt/velger selv en 5-km-rute hvor floraen skal kartlegges. Gruppene bruker en dag per rute.

Under registreringsarbeidet benyttes fortrinnsvis krysslister, hvor de vanligste plantene krysses en gang i hver 5-km-rute. For en rekke mindre vanlige arter noteres alle observasjonssteder med eksakte kartreferanser. Bruk av GPS er en fordel (og har du eget GPS-instrument, så ta det gjerne med). Det vil bli gjort særskilte søk etter rødlistearter (truede arter). Eventuelle funn vil bli registrert på egne skjema.

Feltmetodikken vil bli gjennomgått onsdags kveld og evt. torsdags formiddag. På internettstedet www.saltenflora.no, under pekeren ”Metodikk”, kan du lese/laste ned mer informasjon om kartleggingsmetodikken. Fra nettstedet kan du også laste ned krysslister, inventeringsskjema o.l., slik at du kan gjøre deg kjent med disse på forhånd.

For å dokumentere funn av mindre vanlige arter og/eller få en sikker bestemmelse på en del vanskelige planter, vil det være nødvendig å samle inn belegg for nærmere gransking. På kveldene vil det bli en del etterarbeid med innsamla belegg, som skal presses, nummereres og journalføres med alle tilhørende opplysninger. Alle belegg som samles inn under florakartleggingen sendes etter hvert til Tromsø museums herbarium.

Florakartleggingen vil foregå både i veinært, lettgått terreng og i mer avsidesliggende fjellområder, slik at det skulle være noe for enhver smak når det gjelder fysiske utfordringer.

Kort om programmet
Onsdag 20.7 kl. 19 er det presentasjon av Prosjekt Saltens Flora, gjennomgang av feltmetodikk, aktuelle kartleggingsområder m.m., gruppeinndeling, praktiske ting osv.
Torsdag 21.7 – lørdag 23.7 kl. 8-9 er det frokost, smøring av matpakke m.m. Avreise kl. 9 og feltarbeid fram til kl. 17-18. Middag serveres kl. 18. På kvelden blir det pressing og bestemmelse av innsamlede planter, annet etterarbeid, sosialt samvær m.m.
Søndag 24.7 er det frokost til vanlig tid. Noen drar hjem ganske tidlig, andre tar ei økt med feltarbeid før det hele avsluttes…

Nødvendig utstyr
Under selve kartleggingsarbeidet vil det bli relativt lange dager ute i friluft, uansett vær, både i lavlandet og til fjells. Det er derfor viktig at deltakerne tar med klær og utstyr tilpasset nordnorske uteforhold. Her er noen tips:
* Fjellsko/gummistøvler
* Vindtett jakke/bukse
* Regntøy
* Varmt tøy under fra topp til tå
* Votter og lue
* Tørt klesskift
* Ryggsekk som rommer det du trenger for dagsturer
* Termos
* Husk også sovepose, pute og madrasstrekk, eventuelt dyne med trekk, evt. GPS-instrument (hvis du har…)

Har du noen spørsmål ?
Ikke nøl med å ta kontakt med:
Mats G. Nettelbladt tlf. priv. 75 58 73 45 / tlf. arb. 75 53 16 03 / epost: mndt@online.no eller Trond Skoglund tlf. priv. 75 75 17 00 / tlf. arb. 75 72 15 82 / epost: trond.skoglund@meloy.kommune.no

Fra onsdag ettermiddag er vi på plass på Russånes og kan nås på mobiltelefon 975 20 734 (Trond) og 416 38 037 (Mats).

Vi ønsker alle deltakerne velkommen til uforglemmelige dager i Saltdal!

Vennlig hilsen

Trond og Mats

Ørnes og Bodø, 9. juni 2005

14.06 2005- Flere saker

Disse sidene er laget av Lasse G. Dahl, webmaster@lassedahl.com.